Pages

Thursday 4 January 2018

Anak Bosan


Teks: Anie-Alja
Anak Bosan


Ramai mak ayah moden rasa bertanggungjawab untuk membahagiakan anak-anak. Out of guilty syndrome, mulalah kita himpun segala kemahuan di hadapan mata anak-anak.
Bila mak ayah mula ada rasa ini, anak akan mula beraksi seperti tuan. Kita pula dah terbalik menjadi anak-anak menuruti kehendak mereka. Anak tak suka ini, kita turutkan. Anak tak suka itu, pun kita turutkan. Mungkin juga berpunca daripada kekangan masa bersama mereka, lantas sedaya upaya kita cuba mengalah dan mengikut kata anak.
Anak kita bijak, bila dia dah tahu kelemahan mak ayah, dia akan gunakan dengan sebaik mungkin. Ingat, manusia sifatnya pentingkan diri kecuali bila dah berakal. Jadi, mak ayah kena prihatin bila anak mula mengulangi paten yang sama untuk dapatkan kemahuannya.

Bila anak bosan, apa perlu buat?

* belajar buat bodo. Buat-buat tak dengar. Buat-buat sibuk takde masa nak melayan dia.
* beri dia house chores. Bosan kan? Banyak masa nak rasa bosan, tolong lap tingkap.
* bosan adalah pra-syarat kreativiti. Bertabah kejap sampai anak mencari benda untuk menghiburkan dirinya.
* mak suri rumah banyak kerja. Memang sakit jiwa bila anak mengaku bosan. Ajak dia masuk dapur.
* beri tugas luar biasa bersama upah. Selalu hantar kereta ke carwash, tapi berikan pada anak dan beri upah.
...

Kegembiraan anak bukan tanggungjawab mak ayah, get things right. Tugas kita mencukupkan keperluan dan menjaga amanah untuk mendidik mereka.

Pursuit of happiness come within oneself. We are not obliged to make them happy, just make sure they are safe and healthy.

No comments:

Post a Comment

Thanks