Pages

Thursday 4 January 2018

Kuasa Pilihan

Teks: Anie Alja
Kuasa Pilihan


Pilihan adalah sebuah kuasa. Bila sebut kuasa, ia harus diberikan pada mereka yang berakal. Bila sebut berakal, anak dalam usia 2-4 tahun, berakal atau tidak?
Isunya, bila anak umur begitu ditanya, nak mandi ke tak, nak kencing ke tak, nak tidur ke tak, nak makan ke tak, inilah punca anak diberi kuasa yang tidak padan dengan kebolehannya berfikir.
Betul, pilihan memberi anak rasa dia berkuasa tapi soal balik diri kita, untuk apa? Pilihan pada waktu ini tidak menjadikan anak itu konpiden. Pada peringkat awal begini anak tidak perlu kualiti konpiden dalam diri, dia perlu rasa dikawal mak ayah. Ia proses taat seorang anak kepada orang tua.
Bila proses taat ini digantikan dengan kualiti konpiden, kita lihat ramai anak tadika boleh menengking mak ayah yang tidak ikut kemahuannya. Mak ayah tidak mampu kontrol anak sendiri di tempat awam. Mak ayah hilang taring bila anak memberontak tidak mahu mandi.

....

Ini kisah kami naik kapal terbang AA dalam perjalanan pulang dari Perth.
Seorang Ibu Asian mendukung anak dalam usia 4-5 tahun yang tidak mahu berjalan dan tidak mempunyai pram. Anak itu melalak di sepanjang pintu masuk kawalan imegresen. Daripada pemerhatian, memang ibunya lost control.
Bila sedang menunggu, kami terdengar ibunya memarahi seseorang. Rupanya, dia ditegur oleh seorang bapa matsalleh agar anaknya dikawal di tempat awam agar tidak menganggu orang lain. Pada pandangan orang keliling, anak itu jelas normal.
Dalam hati kami, 'janganlah duduk dalam plane yang serupa'. Sekali bang!!, dia duduk bebetul belakang Cik D. Anak lelaki acik yang mula-mula menyedarinya dan beri hint, 'budak tu belakang kita'. Habiss laaa.... ðŸ˜¥ðŸ˜¥ðŸ˜¥
Belum apa-apa drama pun bermula. Dia menendang tempat duduk di depannya macam punching bag. Cik D dah naik hijau. Melalui celah tempat duduk, acik beri isyarat supaya behave. Nampak muka anak itu berubah dan mengadu pada emaknya, mungkin(dia bertutur dalam bahasa ibunda).
Dia keluar berjalan dan menjerit mencari auntienya yang duduk di seberang sana, riuh rendah dalam kapal sebelum berlepas. Agaknya, atas dasar prihatin mak itu serba-salah atau tahu orang keliling sangat terkesan dengan perangai si anak lalu minta kebenaran krew untuk mencari seat paling belakang.
Mereka pun pindah daripada seat asal. Huh, betapa leganya hati kami...huhu.
...

Baik. Ramai mak moden dan edukated akan menuduh orang keliling tak prihatin pada keperluan anaknya. Ramai akan marah menuduh orang lain tak simpati, mungkin anak ada ADD atau ADHD, Autism dan sebagainya.
Apa pun alasan kita dan kondisi anak itu, ia bukan syarat untuk kita lepas tangan dalam membentuk anak-anak. Ia bukan alasan untuk orang lain, mungkin juga ada keperluan lain untuk sentiasa memahami keadaan kita, nak-nak di tempat awam.
Dalam kes di atas ni, I can simply concluded, mak anak tu tak pernah kata TAK pada si anak. Bukan sebab anak tu tak normal whatsoever.
...
Anak usia bawah tadika, ada tiga perkara mereka harus tahu seperti yang dikongsi oleh Islamik page bebaru ini. Ia sama seperti parenting mak Perancis.
*arahan
*tanggungjawab
*adab
Pilihan bukan satu daripadanya.

No comments:

Post a Comment

Thanks